Ana Rebelo, directie assistente en hoofd administratie begon 15 jaar geleden bij MKB ClickService als vertegenwoordiger buitendienst. Sindsdien heeft Ana veel verschillende werkzaamheden en functies gehad. Zij heeft met veel verschillende mensen mogen werken en heeft de verschillende fases van het bedrijf mee gekregen. Met trots vieren wij Ana’s 15-jarig jubileum. Zij blikt vandaag, samen met ons, terug op de afgelopen 15 jaar.
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd! 15 jaar bij MKB ClickService dat is een mooie prestatie, hoe kwam je hier 15 jaar geleden binnen lopen?
“In 2006 zag ik een advertentie in de krant voor de functie vertegenwoordiger buitendienst bij MKB ClickService. Die functie sprak mij aan, omdat je veel afwisseling zou hebben in je werk. Twee dagen op kantoor bellen en drie dagen langs gaan bij klanten, leek mij een mooie combinatie. Ik kreeg een overeenkomst voor vier maanden, helaas had ik al snel door dat verkopen niks voor mij was. De laatste weken als vertegenwoordiger vielen mij dan ook heel zwaar, maar ik wou het wel graag afmaken. Na die vier maanden werd mijn overeenkomst niet verlengd en ik wilde het zelf ook absoluut niet meer.”
Hoe ben je daarna terug gekomen bij het bedrijf?
“Een week later belde mijn manager van toen mij op. Hij zei dat de directeur iemand nodig had voor op kantoor en dat hij meteen aan mij had gedacht. Nou, in eerste instantie had ik daar geen behoefte aan. Die laatste weken als vertegenwoordiger waren mij zo zwaar gevallen, waardoor ik niet meer wilde werken voor Proximedia. Dus ik had het aanbod afgeslagen, maar een paar dagen later belde de directeur mij ook op. Hij zei “Ik heb een functie en ik weet zeker dat jij daar de juiste persoon voor bent”. Hij wou dat ik langs kwam om het op zijn minst te proberen, dus dat heb ik toen gedaan.
De functie was voor assistent financieel administratie. Ik ben daar begonnen en mocht een aantal maanden samenwerken met een collega waarmee het heel goed klikte. Na 6 maanden besloot zij zelf te stoppen en toen heb ik eigenlijk haar taken moeten overnemen. Mijn functie was eerst alleen om haar te ondersteunen, dus veel van de taken die zij had die heb ik nooit hoeven doen. Dat moest ik dus allemaal leren, maar na een tijdje ging het me goed af.
Na een aantal jaar besloot de directeur, Frank, die we op dat moment hadden, weg te gaan en er kwam een nieuwe directeur: Jan. Tussen de directie assistente, Karin en de nieuwe directeur Jan klikte het niet heel goed, dus besloot de Karin op te stappen. Jan heeft toen aan mij gevraagd of ik zijn directie assistente zou willen worden. Dat is natuurlijk een enorme eer, dus daarna was ik niet meer alleen verantwoordelijk voor de financiële administratie, maar ik was óók de nieuwe directie assistente en daar valt personeelszaken ook onder.
Ik heb zelfs een korte periode de leiding gehad over de klantenservice. Maar het werd al snel duidelijk dat dat veel te veel was. Sindsdien ben ik eigenlijk verantwoordelijk over de administratie, zowel financiële administratie als commerciële administratie, personeelszaken en directie assistente.”
Jij hebt dus in al je jaren bij MKB ClickService veel werknemers zien komen en gaan. Ook heb je drie directeuren mee mogen maken. Hoe heb jij dat ervaren? Zou je onderhand niet kunnen zeggen dat jij bepaalde dingen binnen het bedrijf soms beter weet dan bijvoorbeeld een nieuwe directeur?
“Ik denk niet dat ik alles beter weet dan een directeur. Maar ik zou wel kunnen zeggen dat ik goed weet hoe wij werken, hoe de mensen binnen het bedrijf zijn en hoe de mensen die er al lang werken met bepaalde dingen omgaan. Dus van de bedrijfscultuur en de collega’s die er lang werken, weet ik hoe ze in elkaar zitten. Zo kan ik goed inspelen op collega’s. Die tips kan ik vaak wel meegeven.
Hoe kijk je terug op de afgelopen 15 jaar?
“Heel leerzaam. Ik heb veel geleerd van alle dingen die ik heb mogen doen. Ik heb met veel verschillende mensen mogen werken, daar leer je natuurlijk ook veel van. Ik heb ook geleerd om dingen los te laten en uit handen te geven. Voorheen had ik dat ik alles graag zelf wou doen, want dan wist ik dat het goed zou gaan. Uitleg geven aan een ander kost soms meer tijd dan het zelf te doen. Dus leren loslaten is zeker een goede les geweest. Verder heb ik veel vriendschappen gemaakt. Dus ik kijk terug op 15 leerzame jaren, waarin ik ben gegroeid als persoon.”
Wat heeft ervoor gezorgd dat je jaar in jaar uit MKB ClickService trouw bent gebleven?
“Communicatie en vertrouwen; die twee punten hebben daar grotendeels wel voor gezorgd. In 15 jaar tijd zijn er soms ook momenten dat je twijfels hebt. Dan ga je bij jezelf denken ‘Waar doe ik het eigenlijk voor?’ en ‘Is dit wel de juiste plek voor mij?’ Dus die momenten zijn er geweest, maar nooit zo heftig dat ik tot de beslissing kwam om weg te gaan. Die momenten zijn eigenlijk altijd opgelost door in gesprek te gaan en dat op te lossen.”
Wat zijn je hoogtepunten in 15 jaar MKB ClickService?
“Dan denk ik er meteen aan één. Dat was tijdens een nieuwjaarsborrel waar prijzen werden uitgereikt. Toen heb ik een prijs gewonnen voor ‘beste Assistente’ van heel het bedrijf. Dus daar vallen kantoren in België en Frankrijk ook onder. Dat vond ik een enorme eer. Ik was namelijk zo slecht begonnen als vertegenwoordiger en dan is het een heel fijn compliment om de waardering te krijgen dat je het goed doet. Verder vond ik het ook een fijn moment toen Jan had gevraagd of ik zijn directie assistente wilde zijn. Het is fijn om te weten dat iemand jou dat toevertrouwd en weet dat jij dat goed zou kunnen.’
Het gaat vaak goed in een bedrijf, maar je krijgt natuurlijk ook te maken met wat mindere momenten, wat is een moment waar je het misschien wat somber inzag?
“Dat was een periode van een paar maanden waarin ik een beetje aan mij zelf ging twijfelen. Ik wist niet zeker of ik wel op de juiste plek zat. In die paar maanden binnen het bedrijf, voelde ik dat de groepsdynamiek aan het veranderen was. Ik had het gevoel alsof mijn werk minder gewaardeerd werd, maar dat is puur hoe ik het ervaren heb hè! Ik denk niet dat dat ooit iemands bedoeling was om mij dat gevoel te geven. Het was een korte periode en het was duidelijk niet zo erg dat ik besloten heb om weg te gaan, aangezien ik er nog ben. Dus ik heb daar weer mijn weg uit gevonden door in gesprek te gaan. Verder vond ik het ook een heel verdrietig moment toen Jan vertelde dat hij het bedrijf zou verlaten.”
Wat is eigenlijk de eerste echte mijlpaal die je hebt behaald met het bedrijf?
“Dat vind ik lastig, want ik zie niet echt één mijlpaal. Ik vind de weg die ik heb afgelegd wel een mijlpaal. Waar ik ben begonnen, hoe ik alles in de tussentijd heb aangepakt en hoe ik hier terecht ben gekomen, dat zie ik als één grote mijlpaal.”
Wat zijn volgens jou echt de grootste verandering die het bedrijf heeft meegemaakt?
“In grote lijnen is er volgens mij niet veel veranderd. Natuurlijk zijn er drie verschillende directeuren geweest en die kunnen allemaal nét een andere werkwijze hebben. Maar dat waren geen verschillen waardoor er een andere situatie binnen het bedrijf zou ontstaan. Verder zijn er natuurlijk verschillende merknamen geweest en verschillende pakketten wat we verkocht hebben. Maar ik kan me niks groots bedenken op het moment.
Toen ik hier net begon vond ik het heel fijn dat het, ondanks dat het geen familiebedrijf is, wel als een familiebedrijf aanvoelt. De deur van de directeur staat altijd open, je kan altijd naar binnen lopen mocht er wat zijn. Dus de bedrijfscultuur is niet veranderd en je voelt dezelfde fijne sfeer.”
Het is nog wat ver weg, maar hoe zie jij MKB ClickService over tien jaar? En wat zal jouw rol daarin zijn?
“Ik ben mij er wel van bewust dat ik aan mijn limiet zit. Meer dan wat ik nu doe qua functies en werkzaamheden, zou ik er niet bij kunnen nemen. Ik ambieer geen functie als algemeen directeur of commercieel directeur. Dus dan is de uitdaging voor mij wel om het werk wat ik al jaren doe, uitdagend en leuk te blijven vinden. Maar dat moet wel lukken, ik vind het werk nog steeds heel leuk en de mensen waar ik mee werk heel fijn. Dus er zou iets heel geks moeten gebeuren, mocht ik hier weg willen gaan. Dus over 10 jaar zou ik hier zeker willen zijn.
Ik weet zeker dat MKB ClickService over 10 jaar nog bestaat en misschien wel met 5 á 6 kantoren in Nederland. Wel denk ik dat het één en ander zou veranderen. Zeker wat betreft het team. We hebben nu best een wisselend team, maar ik denk dat we in de toekomst meer willen werken aan onze selectie procedure en hoe we een hecht team kunnen blijven houden.”