Steeds meer mensen zoeken online naar informatie voor een aankoop of dienst. Uiteraard wil je bovenaan staan bij de zoekmachines. Maar al wordt jouw website makkelijk gevonden, dan nog moet de bezoeker overtuigd worden om over te gaan tot actie.
Conversies verhogen is daarom een belangrijk en continu proces. Heb jij de bezoekers al op je website gekregen, maar wil je dat deze ook gaan converteren? Onze tips helpen jou op weg! Maar we geven je eerst uitleg over wat conversie nou precies is en we geven voorbeelden van waarom het jou misschien tot nu toe nog niet is gelukt.
Wat is conversie?
Een conversie is een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het aantal keer dat het contactformulier is ingevuld of het aantal bestellingen in jouw webshop. Een conversie wordt ook vaak uitgedrukt in een percentage (het conversiepercentage of de conversieratio). Dit is de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal voltooide conversies. Wanneer je bijvoorbeeld 100 bezoekers op jouw website hebt gehad in een bepaalde periode en 10 bezoekers hebben een offerte aangevraagd, dan is het conversiepercentage 10%.
Waarom haal je weinig conversies?
Wij geven je een aantal voorbeelden die er voor kunnen zorgen dat je minder conversies behaalt. Een aantal punten die we vaak tegenkomen:
- Er is geen plan;
- De website straalt geen vertrouwen uit;
- Je verleidt de bezoeker niet;
- Je bent niet duidelijk genoeg;
- Er is (te veel) afleiding;
- Er mist een call to action;
- Te veel verplichte velden in het contactformulier.
Wat kun je doen meer conversies te behalen?
-
Zorg dat jouw website een gericht doel heeft
Vraag jezelf eerst af wat het doel is van jouw website. Is de website puur om de bezoeker te informeren of wil je wel dat ze ook overgaan tot actie?
Acties kunnen in verschillende vormen voorkomen. Het kan gaan om een aankoop van een product via de website, het invullen van een contactformulier, het inschrijven op een nieuwsbrief of gewoon contact opnemen met jouw bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat een bezoeker in plaats van gewoon wat rondneuzen op jouw website overgaat tot een actie? Dit doe je door duidelijk te zijn met de informatie en met een call-to-action. Zo wordt het makkelijker voor de bezoeker om actie te ondernemen.
-
Plaats relevante informatie op jouw website
Denk bij alle content die je plaatst aan de behoeften van jouw doelgroep. Naar welk type informatie zoeken jouw bezoekers? De beste manier hiervoor is door in gesprek te gaan met jouw doelgroep. Wat verwachten ze van de website? Welke vragen hebben ze? Biedt datgene aan waar zij behoefte aan hebben. Dit zal ervoor zorgen dat zij ook vaker jouw website zullen bezoeken.
-
Zorg dat de website technisch optimaal in orde is!
Een website die niet goed functioneert, of doodlopende links bevat kan frustraties opleveren bij de bezoekers, wat uiteindelijk leidt tot vertrek. Wanneer je een goede responsieve website hebt, biedt je ook een goede ervaring op zowel smartphone, tablet als desktop. Hetzelfde geldt voor de snelheid van de website. Je wilt niet dat een potentiële klant gefrustreerd wordt omdat de pagina’s traag laden. Het voorkomen van technische mankementen, kan je website conversie verhogen!
-
Testen en nogmaals testen!
Om de conversies te optimaliseren is het belangrijk om de website te testen. Natuurlijk zoals bij tip 3 al aangegeven; het testen van alle linkjes en de snelheid van de website. Maar ook welke teksten, kopjes, kleuren en CTA’s het beste converteren. Werkt een rode call-to-action button bijvoorbeeld beter dan een groene? Het testen is een continu proces, maar geef jij dit proces misschien liever uit handen? Neem dan contact met ons op! Wij zijn jouw graag van dienst.