Afbeeldingen optimaliseren voor SEO: 4 tips!

15/11/2021

Optimaliseer jij je afbeeldingen al voor zoekmachines? Optimalisatie is niet alleen belangrijk voor tekst. Op het gebied van afbeeldingen kan er ook veel winst behaald worden.

Veel bedrijven laten deze taak liggen, dus des te meer reden om het zelf wel goed te doen. Zo maak je meer kans om goed gevonden te worden in Google. In dit artikel lees je waarom het nu eigenlijk zo belangrijk is en geven we 4 tips om je afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines. 


Waarom afbeeldingen optimaliseren?

Afbeeldingen plaatsen is goed om je content te verrijken. Het maakt je content visueel aantrekkelijker wanneer het een saaie lap tekst is. Ook zorg je voor meer overzicht en uitleg door met relevante afbeeldingen te werken. Daarnaast brengen afbeeldingen ook extra SEO voordelen met zich mee. Je kunt in een afbeelding namelijk op verschillende plekken je zoekwoorden verwerken.

Wanneer je afbeeldingen SEO optimaliseert, geef je meer informatie aan de robots van Google zodat deze beter snappen waar je site over gaat. Ook vanuit usability-oogpunt is het slim om te doen, want mensen die afbeeldingen uit hebben staan ‘zien' evengoed wat er op je afbeelding staat, handig voor mensen met een trage verbinding en voor blinden en slechtzienden. Tot slot word je ook gevonden via de Google Afbeeldingen index dus je hebt meer kans dat de bezoeker je site zal vinden


Onze tips:

1. Gebruik informatieve bestandsnamen

Stel je maakt een foto van een schoolgebouw, dan is de bestandsnaam bijvoorbeeld ‘IMG067.jpg’. Zo kan Google niet afleiden dat het om een schoolgebouw gaat. Google is dan afhankelijk van de content om de afbeelding heen om te raden wat de afbeelding precies voorstelt. Wanneer je de afbeelding in plaats daarvan ‘schoolgebouw-in-breda.jpg’ noemt, heb je wel een goed beschrijvende bestandsnaam. Wanneer iemand in Google afbeeldingen zou zoeken op ‘schoolgebouw in breda’, dan komt jouw afbeelding al snel naar boven.

2. Kies het juiste bestandstype

Er zijn drie veelgebruikte bestandsformaten voor afbeeldingen: jpg, png en gif. Het jpg-bestandsformaat is een verouderd formaat maar is nog altijd de standaard voor internetdoeleinden. Het jpg-formaat kent een relatief goede compressie: de informatie van de afbeelding wordt in een slimme indeling opgeslagen. Dat resulteert in een goede kwaliteit en een kleine bestandsgrootte.

GIF is ideaal om te gebruiken voor simpele afbeeldingen en animaties, maar is niet aan te bevelen voor gebruik bij foto’s. De foto zal scherpte en verzadiging verliezen.

PNG is het moderne alternatief voor JPEG en GIF, waarbij transparante achtergronden, korte tekstbeschrijvingen in de afbeelding en een betere kleurenrange de voordelen zijn. Nadelen heeft dit bestandstype ook, PNG wordt nog niet overal ondersteund en afbeeldingen kunnen iets groter uitvallen dan de andere twee bestandstypes.

3. Bestandsgrootte en laadtijd

Wanneer je afbeeldingen voor het internet optimaliseert is je doel om de bestandsgrootte zoveel mogelijk te verkleinen, zonder teveel kwaliteit te verliezen. Er zijn hiervoor meerdere opties, maar online tools zoals TinyPNG of Compress JPEG kunnen dit gemakkelijk voor je doen. Niets is zo vervelend voor je online bezoeker als een trage website.

Wanneer je alleen al de afbeeldingen op je website optimaliseert zal je website een stuk sneller worden. Bezoekers haken af bij een trage website en blijven langer hangen op een snelle website. Daarom is een snelle website vele malen succesvoller.

4. Vergeet de alt-tekst niet

De alt-tekst, ook wel ‘alternatieve tekst’ genoemd, verschijnt als je met je muis over een afbeelding gaat. Door het toevoegen van een alt-tekst kan je gemakkelijk de inhoud van een afbeelding beschrijven.

De alt tag of tekst van een afbeelding heeft een aantal doelen:
  • Voor mensen met een visuele beperking is dit de tekst die door screen readers wordt voorgelezen zodat het duidelijk wordt wat er op de afbeelding te zien is.
  • Wanneer de afbeelding niet geladen kan worden, door bijvoorbeeld een trage verbinding, zal de alt tekst getoond worden.
  • De alt-tag is een omschrijving voor Google om te weten wat er op de afbeelding staat.


Dit  zijn alternatieve titels die verschijnen als een afbeelding niet goed geladen wordt. Beide titels komen in de broncode van je pagina als je de afbeelding gebruikt. Google kan zelf dus (nog) niet aan de afbeelding zien wat erop staat. Door het gebruiken van de juiste bestandsnaam zoals bij tip 1 omschreven, leert Google echter wat er op de afbeelding te zien is. De ALT-tag draagt hier echter nog een steentje aan bij omdat dit een iets rijkere omschrijving kan zijn dan alleen de belangrijkste steekwoorden.

Tips voor het optimaliseren van alt-tags

  • Beschrijf de afbeelding in eenvoudig en foutloos Nederlands.
  • Plaats niet te veel zoekwoorden in de alt-tags, dat wordt als spam gezien.
  • Verwerk details in de alt-tag. Heb je een foto van de Eiffeltoren bij zonsondergang? Gebruik dan de alt-tag “Eiffeltoren bij zonsondergang”.

© 2024 MKB ClickService - All Rights Reserved

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken