In deze blog bespreken we hoe je de betrokkenheid van klanten kunt vergroten. Campagnes voeren is niet genoeg voor een succesvol bedrijf. Merken en bedrijven zijn menselijker dan alleen een organisatie. Aangezien mensen sociale dieren zijn, moeten merken relaties opbouwen. Interactie met je klanten en focussen op menselijke interacties is dus een essentiële customer engagement strategie.
Wat is customer engagement en waarom is het belangrijk?
Er zijn meerdere manieren om customer engagement te definiëren. In de basis draait het om interactie met je doelgroep en klanten. Maar het gaat om meer dan dat. Customer engagement is in verschillende maten uit te drukken. De ene volger kan veel meer engaged zijn dan een andere. De interacties kunnen namelijk verschillen, denk aan een like, een comment, een share, een post opslaan, op een link klikken, etc. Je kunt je voorstellen dat een share meer waard is dan een like. Op die manier is die mate van engagement belangrijk om mee te nemen in de definitie. Tegelijkertijd is het bij customer engagement belangrijk dat de keuze bij de klant of volger ligt. Het is vrijblijvend. Hij of zij kiest er zelf voor om interactie te hebben met je organisatie.
Engagement is een belangrijke indicatie dat iemand zich verbonden voelt met je merk. Die verbondenheid kan er vervolgens voor zorgen dat iemand (opnieuw) klant wordt, klant blijft, of meer met je organisatie wil samenwerken
-
Aan de slag met user generated content
User generated content betekent letterlijk: door de gebruiker gegenereerde inhoud. Dit houdt in dat er dus nieuwe inhoud/content wordt geschreven of gecreëerd door de gebruikers zelf. Dit is de beste vorm van content die je kunt bedenken! User generated content is de ultieme manier om customer engagement te vergroten omdat je publiek zelf de content maakt die het consumeert.
-
Interactie met jouw publiek
Interactie is een van de meest efficiënte strategieën om klanten te binden. In het digitale tijdperk zijn klanten immers actief in plaats van passief. Je kunt de interactie aangaan met jouw klanten op de volgende manieren:
- Stel een vraag aan het einde van een bericht of blog.
- Stel een meer specifieke vraag over een deel van de inhoud.
- Je kunt wekelijkse of maandelijkse discussieberichten maken. Op die manier kan je loyale en betrokken klanten krijgen.
- Het gebruik van polls geeft klanten het gevoel dat ze waardevol zijn. Door polls te gebruiken kun je feedback krijgen voor jouw producten of diensten. Bovendien kun je de verwachtingen van je klanten leren kennen.
- Daag je klanten uit! Geef ze bijvoorbeeld een doel en vraag ze om hun resultaten te delen met een specifieke hashtag. Maak ze leuk en winstgevend.
-
Maak een waardevolle nieuwsbrief
Het antwoord op de vraag hoe je de betrokkenheid van klanten kunt vergroten, gaat niet alleen over bedrijfswinst. Maak nieuwsbrieven met informatie over jouw bedrijf. Voeg vervolgens enkele promoties toe aan het einde van de e-mail. Begin je e-mail niet met klanten te vragen actie te ondernemen. Geef ze in plaats daarvan eerst waardevolle informatie. Met goed georganiseerde e-mails, zouden klanten denken dat jouw product betaalbaar is. Nieuwsbrieven zijn dus nuttig om het aantal clicks hoog te houden.