De e-commerce trends van 2024
Dat de consument steeds vaker online koopt in plaats van fysiek, hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen. De ontwikkelingen in de e-commerce wereld staan niet stil en ook in 2024 zijn er ontwikkelingen die een steeds grotere rol gaan spelen. In deze blog beschrijven we dan ook een aantal trends die momenteel spelen in de wereld van online verkopen. Lees dus snel verder!
Klantenbinding is belangrijker dan ooit
Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en de consument heeft meer te kiezen dan ooit. Het is dus niet alleen belangrijk dat je klanten weet te trekken, maar ook weet te behouden. Zo kun je een loyaliteitsprogramma aanbieden waarbij klanten punten sparen bij elke aankoop. Deze punten kunnen zij bijvoorbeeld inleveren tegen een gratis product of korting op hun bestelling. Andere manieren zijn het aanbieden van gepersonaliseerde aanbevelingen en aanbiedingen, en klanten een felicitatiemail op hun verjaardag sturen met daarin een kortingscode. Een stevigere band met jouw klanten zorgt ervoor dat ze terug blijven komen!
Einde third party cookies
Third party cookies zijn cookies die door derden op jouw computer geplaatst worden, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan partijen als Google en Meta. Deze cookies worden bijvoorbeeld gebruikt voor retargeting, om zo het surfgedrag te meten en op basis daarvan relevante advertenties te tonen. Het gebruik van third party cookies is de laatste jaren flink afgenomen, doordat browsers als Safari, Firefox en Microsoft Edge de ondersteuning hebben beëindigd. Vanaf eind dit jaar komt Google Chrome hier ook bij, de browser die wereldwijd het meest gebruikt wordt. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat gebruikers algemenere advertenties te zien krijgen, waardoor je op zoek moet naar andere manieren om jouw klanten gerichter te bereiken.
Maak gebruik van de mogelijkheden van AI
Artificial Intelligence (AI); we kunnen er niet meer omheen. 2023 was het jaar van de grote doorbraak en de komende jaren zal het belang alleen nog maar verder toenemen. Zo kan AI waardevolle inzichten bieden in het aankoopgedrag van consumenten, waardoor je hen gepersonaliseerde aanbiedingen kunt geven. Daarnaast kun je AI inzetten om jouw klantenservice te automatiseren. Chatbots zijn weliswaar geen nieuwigheid meer, maar dankzij de doorgemaakte en toekomstige ontwikkelingen van AI kunnen chatbots persoonlijke gesprekken voeren, zodat het net lijkt alsof de klant tegen een echte medewerker praat. Ook de consument kan profiteren van de mogelijkheden die AI biedt; zo kunnen zij ChatGPT inzetten als personal shopping assistent. De klant geeft aan waar hij of zij naar op zoek is en vervolgens geeft ChatGPT een aantal aanbevelingen. Wie weet zit jouw webshop daartussen!
Zet in op duurzaamheid
Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan dit thema. Dit geldt ook zeker voor webshops. Zo is het niet alleen belangrijk om producten te verkopen die op een duurzame wijze geproduceerd zijn, maar ook om deze op een verantwoorde wijze bij de klant te leveren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van milieuvriendelijke bezorgopties, zoals duurzame vervoerders of de mogelijkheid om de bestelling op een afhaalpunt te laten bezorgen. Ook de keuze voor het verpakkingsmateriaal speelt een belangrijke rol, hierover hebben wij eerder een blog geschreven. Daarnaast is het hoge aantal producten dat retour gestuurd wordt nog altijd een grote doorn in het oog van online retailers, en naast de hogere kosten heeft dit ook een negatieve invloed op het klimaat. Zo is er meer CO2-uitstoot doordat er meer bezorgbusjes de weg op moeten en kan het artikel niet altijd weer opnieuw verkocht worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer (grote) webshops besluiten om te stoppen met gratis retourzendingen. Kortom, kijk goed naar jouw huidige processen en onderzoek waar nog kansen liggen om verbeteringen door te voeren.
Digitale toegankelijkheid
Een ander thema dat steeds belangrijker wordt, is toegankelijkheid. Alleen al in Nederland zijn er zo’n 4 miljoen mensen met een beperking en lang niet iedereen is voldoende vaardig om internetdiensten op dezelfde manier te gebruiken als mensen zonder beperking. De Europese Unie vindt dat elke Europeaan digitale producten en diensten moet kunnen gebruiken, en daarom wordt op 28 juni 2025 de European Accessibility Act van kracht. Deze wetgeving geldt voor alles waarbij gebruik gemaakt wordt van digitale technieken; van ticketautomaten tot streamingsdiensten en van e-books tot webshops. Hoewel dit misschien ver weg klinkt, is het belangrijk om nu al te kijken of je al voldoet aan de richtlijnen en of je eventueel actie moet ondernemen. Er zijn bepaalde uitzonderingen; zo hoeven kleine ondernemingen met minder dan 10 werknemers én een jaaromzet en/of het jaarlijkse balanstotaal van minder dan 2 miljoen euro niet te voldoen aan deze wetgeving. Bedenk echter wel dat een volledig toegankelijke webshop de conversies kan verhogen en een positieve bijdrage levert aan de SEO. Het loont dus sowieso om te zorgen voor een betere ervaring voor alle bezoekers, omdat toegankelijkheid steeds meer de norm gaat worden.