Het is je vast wel eens overkomen. Je belandt op een website en kunt maar niet vinden wat je zoekt. De website is dan niet goed ontworpen en er is niet goed nagedacht over de navigatiestructuur. Veel mensen onderschatten de impact van een slechte navigatiestructuur. Het is heel nadelig voor de prestaties van je website. Waarom dit zo nadelig is en hoe je dit het beste kunt aanpakken kun je verder lezen in dit artikel!
Wat is de navigatiestructuur?
De navigatiestructuur is de manier waarop een website gestructureerd is. Het geeft de overzicht weer van de website. Met de structuur kan bepaald worden welke stappen een bezoeker of klant zal nemen om het doel van de website te bereiken. In al deze pagina’s hoort een hiërarchische structuur te zitten, waardoor sommige pagina’s belangrijker worden dan andere. Bovenaan de hiërarchie staat de home pagina.
Een belangrijk onderdeel van de structuur is het hoofdmenu, de footer en de zoekbalk. Dit zijn onderdelen van de website die bezoekers helpen om bij de juiste pagina terecht te komen. Als een bezoeker op zoek is naar verdieping of in de oriëntatiefase zit, is een goede navigatiestructuur essentieel.
Het belang van een goede navigatiestructuur
Een onduidelijke structuur heeft negatieve effecten voor de prestatie van je website. De navigatie heeft onder andere invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversie optimalisatie. Want als gebruikers niet op de juiste pagina terechtkomen, leidt dit tot minder conversies en een lagere ranking in Google.
Bij SEO denk je waarschijnlijk aan metagegevens, paginasnelheid en linkbuilding. Maar onderschat de rol van een goede structuur niet. Een overzichtelijke sitemap helpt Google om de content van je website te begrijpen. Zo wordt het veel duidelijker wat de focus is van je website.
Zoekmachines als Google houden namelijk niet van onduidelijkheid. Het gevolg is dat het bouncepercentage omhoog gaat en de online vindbaarheid omlaag. Een website presteert daarnaast slechter met betrekking tot conversies en bezoekersaantallen. Het zorgt er letterlijk voor dat je (potentiële) klanten misloopt. Genoeg redenen dus om stil te staan bij het maken van een goede navigatiestructuur.
Aan de slag
Om een goede navigatiestructuur te bepalen, moet je weten wie de bezoekers zijn. De vraag is: wie is de doelgroep en waar zijn ze naar op zoek? Een valkuil is om de website in te richten vanuit de ogen van het bedrijf, terwijl je niet de gebruiker van de website bent. Het is dus belangrijk om niet zomaar aannames te doen.
Wat het doel van jullie website ook is, zo veel mogelijk bezoekers moeten dit doel voltooien. Zo kan een website bijvoorbeeld bedoeld zijn om te informeren, om producten te verkopen of om nieuwe werknemers aan te trekken. De navigatiestructuur hoort in lijn te zijn met het doel van de website en moet de bijbehorende doelgroep bedienen.
Een goede website wordt dus zo ontworpen dat content goed georganiseerd wordt, waarbij behoeften van gebruikers, behoeften van het bedrijf en categorisatie van de inhoud afgestemd worden op de doelstellingen van de website.
Categorisatie van inhoud betekent dat alle informatie overzichtelijk wordt opgedeeld in logische groepen, die vervolgens gepositioneerd worden op basis van welke elementen het meest belangrijk zijn. Dit vormt de basis van de website. Het vormt de basis van de inhoud en van de layout van de website, van de menustructuur en van de structuur van de gehele website. Het is niet voor niets de eerste stap bij het ontwerpen van een nieuwe website.
Verbeter je website-navigatiestructuur
Ben je momenteel ontevreden over de huidige structuur? Het is mogelijk om na livegang de prestaties te meten en na te gaan of de navigatiestructuur conversies oplevert. Het is mogelijk om de structuur vervolgens, aan de hand van data, te optimaliseren. Specifieke onderbelichte SEO-onderwerpen kun je vervolgens via landingspagina’s aanvullen. Hulp nodig bij het bepalen of uitvoeren van een goede navigatiestructuur? Wij denken graag met je mee.