Voor fysieke winkels is het tegenwoordig een must om ook een webshop te hebben. Het aantal mensen dat online koopt neemt namelijk al jaren gestaag toe. Klanten verwachten tegenwoordig ook dat ze producten zowel offline als online kunnen bestellen. Klanten kopen op het moment dat het hun uitkomt, en op de plek die het meeste gemak biedt. Kan de klant dan niet bij jouw (online)winkel terecht? Dan is de keuze voor je concurrent snel gemaakt.
Webwinkels en fysieke winkels worden steeds meer samengevoegd. Echter zijn veel kleine traditionele bedrijven nog niet actief met een webshop bezig. Wij geven je in dit artikelen de voordelen van het hebben van een webshop.
1. Nieuwe klanten werven
Een webshop is dè manier om je dienstverlening voor je klanten uit te breiden en nieuwe klanten te werven. Klanten uit de regio die weten je te vinden, maar met een webshop kan je klanten vanuit heel Nederland krijgen. Je kan landelijk naamsbekendheid creëren en krijgt meer bereik. Online kun je veel meer mensen bereiken door bijvoorbeeld goed vindbaar te zijn in zoekmachines en op vergelijkingswebsites.
2. Meer conversies
Klanten van de webshop kun je de extra mogelijkheid bieden om de producten op te halen in je fysieke winkel. Je zou hen ook de mogelijkheid kunnen bieden om gekochte producten van de webshop, te retourneren in de winkel. De hogere betrouwbaarheid zorgt er voor dat klant sneller bestellen (conversie).
3. 24 uur per dag, 7 dagen per week open
Het is voor klanten een stuk eenvoudiger als de winkel ook online te bereiken is. Met een webwinkel, social media en per mail natuurlijk. Hierdoor kunnen klanten ook buiten de reguliere openingstijden contact opnemen met de klantenservice en producten bestellen. Je klanten kunnen op ieder gewenst tijdstip jouw webshop bezoeken en hun bestellingen plaatsen.
4. Uitgebreid assortiment
De ruimte in je webshop is onbeperkt. Je kunt daarom zo veel producten aanbieden als dat je wilt. Het is ook niet altijd noodzakelijk om de producten op voorraad te hebben. Het kan namelijk direct via de leverancier geleverd worden.
5. Oriënteren
Consumenten gebruiken tegenwoordig meerdere manieren om zich te oriënteren en uiteindelijk de aankoop te doen. Consumenten oriënteren zich bijvoorbeeld in een fysieke winkel, maar plaatsen uiteindelijk online de bestelling. Of andersom: ze oriënteren zich online en kopen in een fysieke winkel.
6. Optimaliseren
Doordat alles gemeten kan worden, kan er dankzij de statistieken achterhaald worden wat mensen tegenhoudt om een aankoop te doen. Wanneer haakt de klant af? Navigeert hij wel gemakkelijk door de site? Dit biedt ontzettend belangrijke informatie om de webshop te optimaliseren en meer conversies te genereren. Enkele kleine aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben voor het conversieratio. Je kan de website analyseren via rapportage middelen zoals Google Analytics.
7. Gemakkelijk vervolgbestellingen realiseren
Vervolgbestellingen zijn makkelijker te realiseren omdat bestellers zich tijdens het bestellen kunnen inschrijven voor de e-mail nieuwsbrief. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk e-mail updates en speciale aanbiedingen naar je klanten sturen om te zorgen voor klantenbinding.
Start nu jouw webshop!
We kunnen concluderen dat een webshop heel veel voordelen te bieden heeft. Ben je overtuigd van de kracht van een webshop? Daar helpen wij jou graag bij. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.