E-commerce optimalisatie zou de focus moeten zijn van alle webshops die tijd en geld investeren in het aantrekken van meer bezoekers naar hun website. Want zelfs de kleinste aanpassingen aan jouw e-commerce pagina’s kunnen leiden tot een significante stijging in conversies naar verkopen. Om je te helpen hebben we 5 tips om de conversies van jouw webshop te verhogen.
5 effectieve e-commerce tips
Hier zijn 5 e-commerce optimalisatie tips om de conversies van jouw bedrijf te verhogen.
1. Gebruik kwalitatief goede productfoto's
Nagenoeg 70% van de consumenten geeft aan dat de kwaliteit van productfoto’s meetelt bij het selecteren van een product en de beslissing om het product wel of niet te kopen. Je kunt natuurlijk een fotograaf inhuren voor het maken van de mooiste productfoto’s maar als kleine ondernemer kom je al een eind door een goede camera, een statief en een lichtbox te gebruiken.
2. Zet alle specificaties in de productomschrijving
Iedereen die overweegt om online een aankoop te doen wil het gevoel hebben dat zij een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Daarom is het belangrijk om in de productbeschrijvingen zoveel mogelijk specificaties te beschrijven. Hiermee geef je antwoord op alle vragen waar een potentiële klant mee kan zitten. Verder helpt dit ook voor de vindbaarheid in zoekmachines.
3. Maak gebruik van reviews
Lees de reviews die over je bedrijf geschreven worden regelmatig. Maak Google Alerts aan, zodat je een melding ontvangt wanneer je bedrijf ergens wordt vermeld. De reviews van klanten, goed of slecht, kunnen leiden tot waardevolle inzichten. Positieve reviews laten je weten wat je goed doet, terwijl negatieve reviews je laten weten wat je kunt verbeteren.
4. Laat de bezorgcondities zien
Je bezoekers zijn tegenwoordig veeleisend en willen de bezorgcondities niet pas op het laatste moment inzien. Voordat ze iets in hun winkelmandje willen plaatsen, willen ze precies weten wat ze in totaal moeten betalen en daar vallen verzend- en retourkosten ook onder!
Geef je deze informatie niet op tijd dan loop je grote kans dat bezoekers naar de concurrent gaan die hier wel duidelijk over informeert. Zorg er dus voor dat de bezorgcondities zo vroeg mogelijk in het koopproces worden gecommuniceerd.
5. Fear of missing out
Emoties spelen een grote rol bij de beslissingen die mensen maken. Hierin zijn twee basis emoties te onderscheiden: Blijheid en angst. De techniek “Fear of Missing out” speelt in op de angst van klanten om een deal te missen. Hierin kun je bijvoorbeeld gebruik maken van aanbiedingen die maar heel kort beschikbaar zijn of het toepassen van het op=op principe.