De wereld om je heen verandert voortdurend. Er komen betere en goedkopere alternatieven dan jouw product. Er zijn nieuwe verdienmodellen en er zijn sociale én demografische veranderingen. Daarom moet je blijven groeien. Om gezond te groeien, denk je verschillende richtingen op.
Je bedrijf op een gezonde manier laten groeien, lukt alleen wanneer jij als ondernemer de juiste stappen durft te zetten. Heb jij je zinnen gezet op groei? Vink deze punten dan één voor één af. Je hebt ze écht niet allemaal in een week, maand of jaar geregeld, maar het helpt je wel om doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan met de groei van je bedrijf.
Stap 1. Wees ambitieus
Waarom het ene bedrijf veel harder groeit dan het andere? Daar is al veel onderzoek naar gedaan. Eén van de bepalende factoren die steeds naar voren komt gaat over het ambitieniveau van de ondernemer. In welke mate hij wil groeien en dat hardop durft uit te spreken. Hoe ambitieuzer de ondernemer, hoe meer energie en dynamiek je in het bedrijf aantreft.
Stap 2. Bepaal jouw groeistrategie
Op elk gebied kun je groeien onder invloed van nieuwe klantwensen en klantgroepen. Je kunt groeien zover, wanneer en waarnaartoe je wilt. Dat moet je wel slim aanpakken. Doe onderzoek naar verschillende mogelijkheden. Ongebreidelde groei geeft namelijk schade. Kijk naar:
- nieuwe afzetkanalen, zowel online, indirect of via distributie
- nieuwe producten, zowel upgraden, uitbreiden of totaal vernieuwen
- nieuwe afzetmarkten, zowel lokaal, regionaal en (inter)nationaal
Dit is de manier om in de top van je branche mee te blijven doen: innoveer en zoek nieuwe producten, diensten en markten als gezonde groeipaden. Afhankelijk van je eigen organisatie, markt, innovatievermogen en competenties, maak je een inschatting welke groeipaden het meeste succes geven in jouw situatie.
Stap 3. Durf verantwoordelijkheden te delen en maak je team klaar om te groeien
Veel ondernemers vinden het lastig om niet meer bij elke beslissing betrokken te worden. Het bedrijf voelt immers als hun eigen kindje. Toch is dit wel een voorwaarde om de volgende stap te kunnen maken. Pas wanneer je als ondernemer echt in staat bent om dingen los te laten, kan het bedrijf doorgroeien.
Medewerkers zijn bijna altijd het belangrijkste kapitaal van je bedrijf. Zij onderhouden het contact met de klant en bedenken oplossingen voor dagelijkse problemen. Zonder hun inzet staat de boel grotendeels stil. Omring je zoveel mogelijk met de beste mensen. En belangrijk ook: motiveer ze! Gedreven medewerkers zijn één van de belangrijkste aanjagers van groei.
Groeien doe je samen met je team. Daar is gezamenlijke toewijding voor nodig, de openheid om samen beren op de weg te elimineren.
Stap 4. Ontwikkel je ondernemersvaardigheden
Personeel aansturen, innoveren, verkopen, focus houden, financieel inzicht en strategieën ontwikkelen. Er worden heel wat vaardigheden van je verlangd wanneer je je bedrijf wilt laten groeien. Durf toe te geven dat je niet alles onder de knie hebt. Volg een managementcursus, lees boeken, bezoek presentaties en doe zo steeds nieuwe kennis op.
Stap 5: Houd vast
Probeer blijvend succesvol te zijn en je groeipaden te verankeren, uit te bouten en op te schalen. Blijf niet hangen in het succes van vandaag en kijk naar de dag van morgen. Haal het maximale uit vandaag zodat je kunt investeren in morgen. Iedere ondernemer die wil groeien moet elke dag op zoek blijven gaan naar vernieuwing. Naar hoe het anders kan, beter vooral. Het is een continu proces waar je aan moet blijven werken.