Facebooks richtlijnen zijn handig om rekening mee te houden als socialmedia-marketeer, maar eigenlijk moet iedereen die Facebook (professioneel) gebruikt ze kennen.
Wat zijn Facebooks richtlijnen voor contentdistributie?
Facebook heeft alle richtlijnen samengebracht in een overzicht in het ‘Transparency Center’, wat ook up-to-date zal blijven. Wij lichten er hier een aantal uit.
Clickbaitlinks
Gebruikers lokken om te klikken met een sensationele kop of misleidende tekst die op de landingspagina niet wordt waargemaakt? Dat is een no go. Facebook noemt voorbeelden als ‘Je zult niet geloven…’ of ‘Je raadt het nooit…’, maar ook het gebruik van teksten in Capslock of overmatig gebruik van uitroeptekens. Wat je dan wel moet doen? Gebruik koppen die nauwkeurig zijn over de inhoud van het artikel wat je deelt.
Engagementbait
Met engagement bait doelt Facebook bijvoorbeeld op posts waarbij volgers moeten stemmen (met een hartje of duimpje bijvoorbeeld). En op winacties die gedeeld moeten worden op de eigen tijdlijn of die van een vriend.
Het kan zo verleidelijk zijn om snel veel interactie op je bericht te verzamelen. Maar berichten die expliciet om betrokkenheid vragen, worden lager gerankt in het nieuwsoverzicht. Gebruikers zijn die berichten namelijk zat.
Video's van lage kwaliteit
Het gaat Facebook niet zozeer om de beeldkwaliteit en het aantal pixels, al helpt dat natuurlijk wel mee. Maar bij deze richtlijn doelen ze op het misbruik maken van de live-videofunctie die Facebook aanbiedt. Live-uitzendingen en -video’s op Facebook dienen daadwerkelijk live plaats te vinden.
Links naar websites die onnodige gebruikersgegevens vereisen
Berichten met links die naar een pagina leiden die eerst om persoonlijke gegevens vraagt, worden minder gedistribueerd. Facebook geeft als voorbeeld een quiz, waarbij je eerst je naam, e-mailadres en telefoonnummer moet invullen om de quiz af te kunnen maken.
Richtlijnen om meer te investeren in nauwkeurige en kwalitatieve inhoud
De tweede pijler waar Facebook de richtlijnen voor contentdistributie op baseert, is bedoeld om uitgevers te stimuleren originele, accurate en kwalitatieve content te maken. Op basis daarvan zijn er 9 richtlijnen opgesteld voor typen content die minder organisch bereik krijgen. Wij leggen ze kort uit:
- Domeinen met beperkte originele inhoud. Zoals links naar content wat voor een groot deel is overgenomen uit andere nieuwsbronnen
- Niet-authentiek delen– Pagina’s die het aantal weergaven of de betrokkenheid bij berichten kunstmatig verhogen.
- Nieuwsartikelen zonder transparant auteurschap. Artikelen waarbij geen naam van een auteur of colofon met redactiegegevens vermeld wordt.
- Berichten van algemeen niet-vertrouwde nieuwsuitgevers. Content van nieuwsuitgevers die door gebruikers als onbetrouwbaar worden aangemerkt, wordt teruggedrongen in het nieuwsoverzicht.
- Berichten van mensen die te veel (of in hoge mate) delen in groepen. Als er een vermoeden is dat iemand meerdere accounts gebruikt om content in groepen te pushen, worden zijn of haar berichten minder gedistribueerd.
- Niet-originele nieuwsartikelen. Nieuwsberichten met een gebrek aan nieuwe, originele verslaggeving of analyses. Andersom geldt: hoe uitgebreider en informatiever een nieuwsbericht, hoe meer het verspreid wordt.
- Berichten van pagina’s die de distributie ervan kunstmatig verhogen. Berichten van pagina’s die niet-authentieke tactieken als nepaccounts gebruiken om hun bereik op te schroeven.
- Links naar domeinen en pagina’s met een hoog klikverschil(Click-Gap). Een link naar een website die een buitenproportionele hoeveelheid kliks vanuit Facebook krijgt, in vergelijking met verkeer vanuit andere bronnen.
- Op feiten gecheckte desinformatie.Content die door objectieve, externe partijen geheel of gedeeltelijk is aangemerkt als desinformatie.
Richtlijnen voor een veiligere community
Tot slot zijn er nog 7 richtlijnen bedoeld om een veiligere community te bevorderen. Een paar van die richtlijnen leggen wij kort uit.
Inhoud die net voldoet aan de richtlijnen voor de community
Hieronder valt content in categorieën die wel zijn toegestaan op Facebook, maar zich op het randje van de regels begeven. Bijvoorbeeld omdat het als sensationeel of provocerend kan worden ervaren.
Inhoud die waarschijnlijk in strijd is met onze richtlijnen voor de community
Berichten waarvan Facebooks systemen voorspellen dat ze de regels schenden, maar waarvan dat nog niet bevestigd is.
Berichten met een indicatie van verdachte viraliteit
Vooral als een bericht in korte tijd veel mensen bereikt, wil Facebook zeker weten dat het uit een authentieke bron komt en niet in strijd is met het beleid.
Onveilige rapportage van zelfmoord
Facebook staat onder strikte voorwaarden toe dat mensen praten over zelfmoord en zelfbeschadiging. Het platform moet een plek zijn waar mensen hun ervaringen kunnen delen, bewustzijn over deze problemen kunnen creëren en steun bij elkaar kunnen zoeken. Maar nieuwsartikelen die zelfmoord of zelfbeschadiging promoten of bejubelen, horen daar niet bij.