Een tijdje terug was het hebben van een website meer een luxe dan een gewoonte. Inmiddels is een website onmisbaar in het dagelijks leven. Maar hoe kun je het maximale aantal bezoekers en potentiële kopers trekken naar je website? Dit kun je het beste doen door te adverteren én gebruik te maken van SEO. Met behulp van SEO komt jouw website sneller in de eerste organische zoekresultaten terecht. Om goed weergeven te worden in de organische zoekresultaten van Google is het belangrijk om te weten hoe je de juiste zoektermen kiest. Hoe je dat het beste kunt doen leggen wij uit in dit artikel.
-
Kies de juiste zoektermen
Zoekwoorden of zoektermen zijn woorden die gebruikt worden in een zoekmachine om een zoekopdracht uit te voeren. Als je aan de slag gaat met het optimaliseren van je website, is het belangrijk om te weten wat populaire zoektermen zijn in jouw branche. De uitdrukking ‘zoekwoord’ kan de verkeerde indruk wekken dat het gaat om één specifiek woord. Goede, concrete zoektermen bestaan echter vaak uit meerdere woorden.
Ze moeten perfect passen bij de diensten die je aanbiedt. De eerste stap is om na te denken over specifieke termen, maar breed genoeg om bepaalde deuren niet dicht te gooien. Probeer te bedenken welke begrippen gebruikers met je website associëren. Als je een schilder bent, kun je termen gebruiken als "huisschilder", "schilderwerken", "schilderen van gevels", "interieur schilderen", "decoratie". Met deze termen kun je alle producten en diensten presenteren die jouw bedrijf aanbiedt. Dit zijn dus termen die je óók moet gebruiken in de teksten van je website.
-
Een beetje hulp
Het is niet altijd makkelijk om te beoordelen of de door jou gekozen zoektermen de beste zijn om kliks voor je site te genereren. Je kunt hierbij gebruikmaken van diverse handige online tools:
- Google biedt Keyword Planner aan, waarmee je inzicht krijgt van de impact die een keyword kan hebben in termen van potentiële zoekopdrachten.
- Google Trends toont je het zoekvolume van de keywords (en combinaties daarvan) over de afgelopen jaren. Je kunt er bijvoorbeeld mee vergelijken of meer mensen op ‘kerstman’ zoeken dan op Sinterklaas. Trends geeft ook voorstellen voor alternatieve keywords.
- Semager heeft een database waarin je synoniemen en associaties bij een zoekterm kunt bekijken. Achter elke zoekterm zie je een percentage. Dat toont je in welke mate de keywords betrekking hebben op hetzelfde thema. De site werkt alleen in het Engels en Duits.
- Ubersuggest maakt gebruik van Google Suggest. Deze tool toont in alfabetische volgorde de alternatieve zoektermen die Google suggereert als je iets zoekt. Je ontdekt zo snel welke keywords relevant kunnen zijn voor jouw tekst. Ook kun je hiermee combinaties van keywords voor het thema van je website vinden.
-
Let op voor de concurrentie
Bij korte keywords (Short Tail-keywords) is het lastig om hoog te scoren, omdat deze vaak al naar veel concurrerende websites leiden (zoals ‘broeken’). Daarom is het soms slimmer een Long Tail-combinatie te gebruiken. Denk daarbij aan combinaties als ‘grijze broek hoge taille’. Als je deze combinatie in je website verwerkt, spreek je natuurlijk een veel kleinere doelgroep aan. Maar als iemand op deze combinatie zoekt, is de kans groot dat hij deze broek ook daadwerkelijk bestelt, als hij ze bij jou vindt.
Zo positioneer je jouw bedrijf anders en trek je potentiële klanten aan die op zoek zijn naar iets specifieks. Je advertenties op google zullen op deze manier ook minder duur zijn.
-
Raadpleeg professionals
SEO is vandaag de dag essentieel. Dit geldt des te meer bij de ontwikkeling van de e-commerce. Het is niet altijd gemakkelijk om de ontwikkelingen op het gebied van SEO, SEA en sociale media bij te houden. In plaats van zelf te veel tijd en energie te verspillen aan opleidingen of het beheren van jouw website, kan het handig zijn om werk uit handen te geven. Heb je hulp nodig? Of wil je eens sparren? Daar maken wij graag tijd voor. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.