Wij delen 10 fouten die je niet wil maken bij het ontwerpen van een website.
-
Te veel creativiteit en niet gebruiksvriendelijk
Denk altijd aan de (eind)gebruiker. Als designer kun je mooie ontwerpen maken, maar zit de (eind)gebruiker hierop te wachten? Wil de gebruiker een mooi design of een gebruiksvriendelijk design? Een websitegebruiker wil snel vinden wat hij of zij zoekt, houdt van gemak en eenvoud en moet direct getriggerd worden. Een bezoeker zal namelijk snel afgeleid raken.
-
Te veel meegaan met de trend
Trends in design zijn zeer zeker cool, maar zijn ze gebruiksvriendelijk genoeg om in de praktijk in te zetten? Het is goed om de vertaalslag te maken tussen de trend en de toepasbaarheid hiervan.
-
Non-responsive webdesign
Echt responsive design geeft je een flexibele website die er voor de gebruiker goed uitziet, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt.
-
ontwerpen zonder content
Wat als na afronding van het ontwerp de daadwerkelijke content wordt toegevoegd en deze wijkt zoveel af dat het design niet meer past? Ga pas aan de slag als er content is die gebruikt kan worden.
-
Te veel informatie geven
Geef een gebruiker niet te veel informatie, zodat de website als overweldigend overkomt bij een bezoek. Hierdoor weet een gebruiker niet waar te beginnen. Het gevolg is dat iemand afhaakt en vertrekt.
-
Knoppen die niet lijken op knoppen
Wat als de knop te klein is, niet lijkt op een knop of zich op de verkeerde plek bevindt? Gebruik een uitnodigende vorm om een websitebezoeker door te laten klikken. En laat de knop vooral een knop zijn. Dit betekent een duidelijke rand, passende achtergrondkleur, een eenvoudig te lezen lettertype van de tekst op de knop en een (kleur)wijziging bij de hover-actie met de muis.
-
Vooral werken voor zoekmachines
Natuurlijk is het belangrijk om op de eerste pagina in Google te staan. Vooral als het om de omzet gaat. Maar als SEO-optimalisatie ten koste gaat van de bruikbaarheid van je (landings)pagina’s, dan wordt de gebruiker daar niet blij van. Kromme zinnen of zinsvormen, alleen maar geschreven om te scoren in Google, zijn niet prettig leesbaar. En dat blijft voor mensen het belangrijkste.
-
Blind kopiëren van concurrenten en collega’s
Kopiëren is gemakkelijk en snel. Jouw potentiële klant zal echter afhaken als hij/zij ziet dat het allemaal wel heel erg lijkt op de concurrent. Daarnaast wil je een eigen uitstraling door jullie missie en visie te communiceren.
-
Uit het oog verliezen wat de opdrachtgever wil
Het uitgangspunt is het oplossen van het probleem van de (eind)gebruiker, dat wat de opdrachtgever ook wil. Hoe mooi of hoe gaaf het design ook is, je inleven in de gebruiker en daar het design op afstemmen is het belangrijkst.
-
Geen rekening houden met input van de gebruiker
Ken je jouw (eind)gebruiker? Weet je waar hij/zij behoefte aan heeft? Wat helpt is het uitvoeren van (kleinschalig) onderzoek en het testen van het ontwerp. Zorg voor input van de eindgebruiker om een zo goed mogelijk resultaat te leveren.
Vragen over webdesign of mis je een belangrijke valkuil in deze top tien? Neem contact met ons op!