Je weet dat je dagelijks zichtbaar moet zijn op social media. Maar waar blijf je de ideeën halen voor al die berichten? Het is namelijk niet makkelijk om dagelijks of meerdere keren in de week te posten. Daarom helpen wij jou een handje met deze social media inspiratiegids!
Contentkalender
Door regelmatig te posten op bepaalde dagen, weten je volgers wat ze van jou kunnen verwachten. Dit helpt om jouw publiek te binden. Post dus met regelmaat en overweeg een contentkalender. Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een contentkalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert. Zo kan je ook makkelijk content inplannen voor bijvoorbeeld feestdagen.
Publiceer positief nieuws
Na een meer dan deprimerend 2020 en begin 2021 snakken de mensen naar wat gemoedsrust en goed nieuws. Aarzel niet om je te onderscheiden van jouw concurrenten door positief nieuws te posten!
Live video's
Het voordeel van video is dat het veel makkelijker de aandacht van je volgers trekt en ook de aandacht vasthoudt, vergeleken met een artikel. Video levert ook eerder reacties op en mensen zijn sneller geneigd je video te delen. Dit betekent meer interactie en meer bereik. Dus open je een nieuw filiaal? Lanceer je een nieuw product? Of is er sprake van een belangrijke samenwerking? Doe het met een live video!
Vraag-antwoord
Met een vraag- en antwoordsessie kun je meer naamsbekendheid creëren. Je maakt het contact persoonlijker en het merk krijgt een gezicht. Dit soort video’s zijn handig om zo meer te weten te komen over je publiek én je publiek komt zo meer te weten over jouw bedrijf.
Winacties
Like, Share & WIN!!! We zien allemaal weleens een winactie met veel bombarie voorbijkomen en vanuit business-oogpunt zijn winacties op social media een heel goed middel om wat meer exposure en bekendheid te krijgen. Zeker voor beginnende of kleinere pagina’s kan het helpen om bij de doelgroep onder de aandacht te komen.
Wil je eens wat anders dan de bekende like, share & win-acties? Een originele winactie kan verfrissend werken en de interesse wekken. Stel bijvoorbeeld een vraag aan je volgers:
- Raad hoeveel “producten” er in deze doos zitten
- Hoe zou jij dit product noemen?
- Met wie zou jij dit product delen?
Belangrijk bij het opzetten van je winactie is om van te voren te bedenken wat het doel is. Wil je dat veel mensen het product zien? Wil je nieuwe volgers krijgen? Wil je naamsbekendheid? Afhankelijk van het doel, kan de aanpak en insteek verschillen.
Content van je volgers
Je kunt ook op zoek gaan naar mensen die jou op sociale media taggen wanneer ze een dienst of product gebruiken! Dit is een goede gelegenheid om reclame te maken, zonder het echt te doen. Vergeet niet de mensen om toestemming te vragen voordat je hun foto of video gebruikt.
Behind the scenes
Laat je werkplek zien, post een foto van jou en een opdrachtgever aan de koffie, laat je lunch zien, etc. Je volgers vinden het echt leuk om te zien wat er bij jou achter de schermen speelt. Ze zullen het waarderen dat ze voor even mogen delen in jouw leven, in wat jou bezighoudt.