Het nieuwe jaar is gestart en een nieuw jaar brengt weer veel nieuwe trends met zich mee. De komende weken zullen daarom de focus leggen op de trends die gaan volgen in 2023. In de blog van deze week zullen we beginnen met de social media trends van 2023. Lees je mee?
TikTok-Marketing
De grootste social media trend van 2022 was zonder twijfel TikTok. Het platform is enorm gegroeid. Toch bleven veel bedrijven hier nog weg van. Dat is uiteraard verklaarbaar, elk nieuw kanaal brengt weer nieuwe drempels met zich mee en kost tijd. Maar dit platform groeit zo hard, dat je TikTok bijna niet meer links kunt laten liggen in je marketingmix van 2023. 2023 wordt het jaar van de brede doorbraak van TikTok als advertentiekanaal in Nederland. Dus het is ook tijd voor jouw bedrijf om er mee aan de slag te gaan en TikTok te gebruiken in je social media strategie! Ben je nog niet overtuigd? Lees hier waarom TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf.
Authentieke content
Een andere belangrijke trend in 2023 is dat we steeds meer behoefte hebben aan echtheid en diversiteit. Onze aandacht wordt steeds minder getrokken door het perfecte plaatje. Het platform BeReal sluit precies aan op deze behoefte en is daardoor erg populair. Geen perfecte locaties, outfits of filters, maar gewoon de realiteit laten zien zoals het is. Andere platforms gaan ook met deze trend mee. Zo is er TikTok Now, wat eigenlijk hetzelfde principe is als BeReal. En ook Instagram is aan het experimenteren met deze functie.
Op TikTok zie je ook steeds vaker advertenties voorbij komen waarin iemand zoals jij en ik in een simpel filmpje vertelt hoe tevreden hij of zij is met een bepaald product. Er wordt dus ook vaker samengewerkt met creators in plaats van influencers.
Social commerce
Eén van de belangrijke social media trends is: social commerce. Social commerce is het proces waarbij producten rechtstreeks op sociale media worden getoond, aangeprezen én verkocht. We willen tegenwoordig met één klik kunnen bestellen op het moment dat we op social media een tof product zien. In 2022 was dit al een belangrijke trend en de meeste merken maken hier al gebruik van. Onderzoek daarom op welke manieren jij social commerce kunt inzetten voor jouw bedrijf in 2023, want de kans is groot dat dit je omzet en bereik zal vergroten!
Video content
We verwachten dat in de komende jaren, het grootste deel van de online content, video content zal zijn. Video wordt al erg veel gebruikt en is een belangrijk onderdeel van je marketingmix. Maar er gaat wel een verschuiving plaatsvinden, short form video’s worden namelijk de norm.
Shorts komen centraal te staan op social media. De voortekenen zijn duidelijk, TikTok is namelijk razend populair, Instagram scoort met Reels, YouTube heeft een knaller te pakken met Shorts en zelfs op Facebook krijgen korte video’s een steeds centralere plek. Video is één van de grote focuspunten voor 2023. Belangrijk om hiermee aan de slag te gaan als bedrijf. Lees hier meer over video marketing.
Interactie en engagement
Door de grote veranderingen op het gebied van adverteren en privacy, wordt het steeds lastiger om specifiek te targeten op je doelgroep. We moeten zoeken naar andere manieren om ons doelgroep te targeten. Een van de manieren om dat te doen, is door mensen te targeten die eerder een engagement met je content zijn aangegaan. Hiermee krijgen interactie en engagement weer een steeds grotere rol. Zoek een manier om de interactie met je doelgroep aan te gaan en onderzoek hoe je de gegevens die je wilt hebben zelf kunt gaan verzamelen via organische content.
Meer weten over de trends van 2023? Volgende week kun je meer lezen over de marketing trends!