Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. Om hier volgend jaar goed op te anticiperen, vertellen we alvast de trends van 2022. De toekomst is natuurlijk nooit voor 100% te voorspellen, maar we gaan een poging doen. Benieuwd naar welke trends het social media landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest ze hieronder!
-
Social commerce blijft groeien
Door social commerce worden producten rechtstreeks op social media verkocht. Tijdens de coronacrisis is het aantal consumenten dat via social media aankopen deed gestegen. Mede omdat social media de unieke kans biedt aan consumenten om zowel inspiratie als commercie aan elkaar te koppelen. Ook komend jaar zullen steeds meer social kanalen met e-commerce features komen. Wees hier dus goed op voorbereid door alvast de shops in te richten op social media kanalen.
-
Meer AR en VR opties
Door de toenemende introductie van Augmented Reality en Virtual Reality features, transformeren social media tot metaverse. Dit houdt in dat de online platformen ook verdiepend worden ingezet tot 3D schermen om een virtuele wereld te creëren waarin consumenten zelf actief zijn. Virtueel kleding keuren, de kledingkast alvast passen, schikken en meten in de woonkamer of digitaal door een nieuw huis lopen.
Snapchat gebruikt de meeste features, op Instragram en Facebook worden de mogelijkheden uitgebreid en TikTok is druk met de creatie van AR effecten zodat gebruikers deze zelf kunnen maken en toepassen. Deze social media trend zorgt in 2022 voor creatieve content ontwikkeling en technische uitdagingen omtrent targeting.
-
Meer short-form video content
Recente data laat zien dat video content een van de belangrijkste vormen van marketing is. Short-form video heeft de social media wereld veroverd. Short-form video is heel officieel een video die niet langer duurt dan 2,5 minuut, maar je ziet dat elk social media kanaal een andere definitie hiervan pakt.
De reden dat dit zo belangrijk wordt is de attentiespanne van de mens. Deze wordt korter en korter. Short-form content geeft je de mogelijkheid om de boodschap op de juiste manier over te brengen naar je doelgroep. Snel en efficiënt.
-
Voice is een blijvertje
Social Media staat steeds meer in het teken van spraak en geluid. Zo zag je in 2021 de opkomst van Clubhouse, wat een mogelijkheid creëert voor merken om met hun publiek direct te communiceren in een informele social setting. Clubhouse heeft een enorme beweging in gang gezet. MIT Technology review schreef er begin dit jaar al over. Elke belangrijke speler in het socialmedia-landschap heeft afgelopen jaar in snel tempo voice features gelanceerd. Deze ontwikkeling is niet meer terug te draaien, voice maakt vanaf nu een deel uit van social media. Podcasting was al enorm aan het groeien, dat wordt enkel nog versterkt door de nieuwe voice features van alle social-kanalen.
Daarnaast zie je ook dat short-form audio een steeds grotere rol lijkt te gaan spelen. Dit kun je een beetje vergelijken met audio notes. Het zijn posts met een maximale duur en een beperkte beschikbaarheid. Een soort snap, maar dan zonder beeld. Meerdere start-ups lijken geld en inspanningen te steken in dit idee en zelfs ‘s werelds grootste sociale platformen zien dit als “the next big thing”. Zo kondigde Facebook eerder dit jaar Soundbites aan.