Social media staat nooit stil en trends en ontwikkelingen volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Om mee te mogen spelen, is het belangrijk om deze trends in de gaten te houden. Als je de belangrijkste trends volgt en je social media strategie erop aanpast, kun je jouw social media met de meest simpele trends al naar een hoger niveau tillen. Wij geven jou een aantal social media trends waar je op in kunt inspelen.
-
Gebruik van social media stijgt nog harder
Mensen zitten door de lockdown meer thuis. Het ontdekken van alle mogelijkheden van social media maakt het ‘saai’ thuis zitten een stuk leuker. Deze grote toename in gebruik is voor bedrijven en marketeers een uitgelezen kans om je doelgroep op verschillende social media kanalen te bereiken. Overweeg daarom alle opties, dus ook de kanalen waar je in eerste instantie nog niet aan had gedacht. Actief zichtbaar zijn op meerdere social media wordt een absolute must. Na de coronacrisis pluk je daar dan de vruchten van. Mensen hebben je merk namelijk leren kennen. Voor jou is dat gratis, zorg er dus voor dat je hier aandacht aan schenkt.
-
Social commerce
In een periode waarin mensen voornamelijk aan huis gekluisterd zijn en minder uitgeven aan uitjes en vakanties, hebben ze meer tijd en middelen om spullen te ontdekken en te kopen. TikTok heeft de handen ingeslagen met Shopify om het social shoppen aantrekkelijker te maken. Facebook en Instagram hebben winkels waar je online kan winkelen. Instagram heeft naast de Reels Tab ook een Shopping Tab gemaakt om de shopping belevenis van de gebruiker te verbeteren. Deze verandering zorgt ervoor dat het shoppen via Instagram én Facebook alleen maar interessanter wordt én dat je als bedrijf niet achter kan blijven. De verwachting is dat e-commerce binnen social media dé trend van 2021 zal zijn en we kunnen alleen maar uitkijken naar meer updates om jouw eigen social winkel nog beter aan te kleden.
-
Video marketing
Door corona wordt video steeds meer een manier om met elkaar in verbinding te blijven. Denk aan de populariteit van Teams, Zoom, videobellen en online evenementen. Ook in 2021 worden er waarschijnlijk nog steeds minder of geen grote fysieke evenementen gehouden. Livestreamen blijft daardoor ontzettend interessant om je doelgroep te bereiken. Een van de grootste redenen waarom live streaming en video steeds groter wordt, voor zowel merken als individuen, is de hoge engagement die erbij komt kijken.
Live video heeft de hoogste engagement van alle content typen op social media. Daarnaast zorgt het ervoor dat je een waardevolle interactie kan hebben met je favoriete merk of persoon in realtime. Laat dat nu juist datgene zijn waar de social platformen naar op zoek zijn: waardevolle interactie.
-
AR verovert de social experience
Deze technologie maakt nu echt stappen, zeker omdat het op veel meer plekken in de social media platformen naar voren komt. Deze trend heeft echt een grote invloed op social media. Het gaat de volgende evolutie worden in de interactie die social media zo uniek maakt. AR-technologie stelt je in staat om digitale interactieve ervaringen over je kijk op de echte wereld heen te leggen, de online en offline werelden te helpen overbruggen en een diepere ervaring te bieden.
-
Investeren in contentmarketing
Waar social media de afgelopen jaren vooral een sterke ontwikkeling zag op commercie (paid media, advertenties), zagen we in 2020 al een omslag. Een draai naar kwalitatieve content die vaak meer gestoeld is op duurzaamheid, menselijkheid en relevantie dan op commercie, was absoluut zichtbaar.
Als bedrijf hoef je lang niet in te spelen op elk aangegeven trend. Maar het is wel goed om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen en trends en te kijken welke relevant zijn voor jouw bedrijf. Zo kun je met de meest simpele aanpassingen jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen!