Van de verschillende communicatiemethoden die worden gebruikt om het engagement van je publiek te maximaliseren, zijn e-mails waarschijnlijk het minst gebruikt. Sociale media en video's zijn helemaal in, maar je mag de impact van goede e-mailmarketing niet vergeten. Ontdek in dit artikel alle tips om succesvol te zijn in e-mailmarketing en het engagement van je doelgroep te maximaliseren!
Visueel precies en scherp
Dat het geen Instagram-post is, betekent niet dat je e-mail niet visueel aantrekkelijk moet zijn. Een call-to-action-knop moet prominent worden weergegeven (gebruik grote letters en genoeg kleur) om lezers zo ver te krijgen een specifieke taak uit te voeren zoals: bestellen, abonneren of jouw website bezoeken. Aangezien de aandachtspanne van internetgebruikers slechts acht seconden is, moet je jouw boodschap zo duidelijk en beknopt mogelijk houden.
Focus op trefwoorden en korte zinnen om te vermijden dat je jouw publiek verliest. Maak je punt met opsommingen, afbeeldingen of diagrammen. Gebruik een lettertype dat gemakkelijk te lezen is en niet te klein om de leesbaarheid te vergroten. De meeste mensen controleren hun e-mails op mobiele telefoons, kies dus voor een ”mobile friendly” design om leesproblemen en catastrofale verhoudingen te voorkomen.
Één functie en één doel
Elke e-mail heeft een functie en een specifiek doel. Probeer niet te veel informatie te verwerken in je mail. Je verliest je publiek sneller door een stortvloed van instructies en informatie. Denk goed na wat de belangrijkste functie is van de mail en wat je wilt overbrengen. Door een onderwerp uit te kiezen in plaats van veel verschillende, kun je jouw doelgroep sneller overtuigen en goed overbrengen wat je wilt vertellen.
Personaliseren
Als je het doorklikpercentage en de kans om gelezen te worden door de afzender wilt verhogen, moet je jouw mail personaliseren. Niemand opent een e-mail die begint met "Beste klant" of "Klant 45135". Zet de voor- en achternaam van je klanten bovenaan de e-mail, onderteken ook met je eigen voornaam, stuur gepersonaliseerde aanbiedingen naar je klanten (gebaseerd op hun voorkeuren, eerdere aankopen en eerdere zoekopdrachten.), wens hen een gelukkige verjaardag, stuur hen coupons, etc. Besteed aandacht aan je klanten en creëer een hechte band, zodat ze niet meer bij andere bedrijven aankloppen.
Vragen stellen en analyseren
Om na te gaan of je communicatie het gewenste doel heeft bereikt, is het goed om gebruik te maken van statistieken. Controleer de "hard bounce" bij e-mailadressen die niet meer bestaan en de "soft bounce" bij volle mailboxen of niet-functionerende client servers. Je kunt ook het openingspercentage van uw e-mails berekenen, dat afhangt van verschillende factoren: vertrouwen in de bron, onderwerp van de e-mail en wie is de afzender.
Heb je hulp nodig bij het inrichten van je campagnes? Of wil je eens sparren over jouw mogelijkheden? Daar maken wij graag tijd voor. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.