Bij het beginnen van een bedrijf komt veel kijken. Niet alleen dient er vooraf veel geregeld te worden, eenmaal begonnen komt er nog veel meer op je af. Ontwijk de valkuilen en focus je op de kerntaken om de onderneming tot een succes te maken. Deze checklist helpt je daarbij: 5 tips voor startende ondernemers.
-
Voer een marktonderzoek uit
Een product heeft pas kans van slagen als er ook behoefte aan is. Vraag eens om je heen wat anderen van je idee vinden. Niet alleen bekenden die een gewenst antwoord kunnen geven maar juist veel onbekende mensen. Onderzoek ook de concurrentie. Hoe groot is het huidige aanbod al? Is de markt nog niet verzadigd, is er plaats voor jouw onderneming en hoe kun je je onderscheiden van de concurrenten?
-
Schrijf een ondernemingsplan
In een ondernemingsplan breng je duidelijk en gedetailleerd onder woorden wat het idee voor je bedrijf is, waarom je dit gaat beginnen en hoe je het wil gaan bereiken. Hoe beter en duidelijker je kunt verwoorden wat je wil gaan doen, des te groter de kans van slagen. Zo krijg je een helder beeld van waar je kracht ligt, maar ook wat je zwakke punten zijn en hoe je die kunt aanpakken. In het marketingplan toon je de resultaten van je marktonderzoek en bepaal je aan de hand van trends, cijfers en ontwikkelingen in je vakgebied op welke manier jij de markt gaat bewerken. Het financiële plan is een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan. Hierin staat hoe je je administratie en boekhouding zal bijhouden. Ook maak je een begroting en winstprognose.
-
Hoofdtaken
Concentreer je op de juiste taken. Focus op de kern: van je onderneming een succes maken. Alle randzaken leiden alleen maar af. Besteed dus gerust sommige taken uit. Schakel voor de administratie bijvoorbeeld een accountant in of een boekhouder voor de financiële zaken. Het vergt een (kleine) investering, maar het levert uiteindelijk een hoop tijd én belastingvoordelen op. Kostbare tijd die veel beter in acquisitie gestoken kan worden.
Vanaf het begin goed de boekhouding bijhouden is niet het eerste waar veel ondernemers aan denken maar wel enorm belangrijk.
-
Online zichtbaarheid
Mensen gaan via hun smartphone snel op zoek als ze de naam van je bedrijf voorbij zien komen. Ben jij slecht, of nog erger, niet vindbaar? Dan verlies je potentiele bezoekers! Zorg voor een website met waardevolle content en koppel hier social media kanalen aan die aansluiten bij je doelgroep. Zo kunnen mensen ook een review achterlaten over jouw dienst of product
-
Leer de doelgroep kennen
Mensenkennis is goud waard. Hoe meer markten je begrijpt, hoe betere producten en artikelen je kan maken. Weet wie je doelgroep is en wat hun behoeftes zijn. Stel jij richt je op startende ondernemers die een eigen webshop willen starten. Stel jezelf dan de volgende vragen;
- Wat zijn hun problemen?
- Wat zijn hun grootste angsten? En dromen?
- Wat is hun thuissituatie?
- Wat is hun financiële situatie?
- Wat kunnen ze wel? En waar hebben ze hulp bij nodig?
- Wat willen ze bereiken (in hun leven en met hun onderneming)?
- Hoe denkt men over jouw niche?
- Hoe denkt men over jouw product?
- Welke attributen zijn belangrijk? En welke niet?
- Welke belofte heeft de grootste kans om de ondernemer te overtuigen om jouw product te kopen?