Wat houdt het dagbudget in?
Google Ads is een advertentieprogramma om te adverteren bij Google in de vorm van gesponsorde links boven of onder de organische zoekresultaten. Door trefwoorden – ofwel zoektermen – te kiezen die bij uw bedrijfsactiviteiten aansluiten, bepaalt u bij welke zoekresultaten uw advertenties vertoond worden. Zo kunnen potentiële klanten die naar deze termen zoeken makkelijker op uw website terecht komen.
De zichtbaarheid van uw advertentie is afhankelijk van enkele factoren, waaronder de concurrentie binnen in de sector en het beschikbare dagbudget. Het grote voordeel van Ads is dat u betaalt per effectieve click op uw advertentie (kosten per klik). U kunt dus geheel zelf bepalen hoeveel u per dag uitgeeft door middel van een dagbudget. Zodra het budget besteed is, verschijnt uw advertentie niet meer tot de volgende dag.
Adverteren via Google kost geld. Voor ieder zoekwoord waar u op gevonden wilt worden, betaalt u een prijs. Deze wordt hoger naarmate de concurrentie toeneemt. Met een dagbudget bepaalt u zelf hoeveel u per dag aan de zoekwoorden wilt besteden. Zodra dit budget besteed is, worden uw advertenties die dag niet meer vertoond. Het standaard budget wordt eerlijk verdeeld over de advertentiegroepen van uw campagne of juist toegespitst op een of meerdere diensten die u uit wilt lichten.
Hoe wijzig ik mijn advertentiebudget?
U kunt uw budget zelf wijzigen door in te loggen bij My MKB ClickService, uw persoonlijke klantenzone. Wij raden wel aan om contact op te nemen met een SEA-specialist om in overleg uw advertentiebudget te wijzigen. Onze SEA-specialisten zijn telefonisch bereikbaar op het nummer 030-2669666 (tijdens werktijden) of via hun persoonlijke mailadres. Bij telefonisch contact vragen we u uw klantnummer, klantnaam en reden van contact te vermelden, zodat we u snel kunnen helpen.
Wat gebeurt er met het adverteerbudget dat niet besteed is?
Het budget dat de ene maand niet is uitgegeven, kunt u meenemen naar de volgende maand. Wij zullen ons inspannen om het betaalde Ads-budget te spenderen door bijvoorbeeld een maand een hoger budget in te zetten als de maand ervoor minder is uitgegeven. Als het Ads-budget hierna nog steeds niet is besteed, kunt u het resterende bedrag terugvragen.
Waarom zijn bepaalde activiteiten duurder dan andere?
Iedereen kan een bod doen op een trefwoord om op dat betreffende zoekwoord in de gesponsorde links van Google te verschijnen. Wanneer veel adverteerders op hetzelfde trefwoord een bod doen, zal degene met het hoogste bod de meeste kans hebben op de hoogste positie. Concreet is Ads dus een marktplaats waar volgens het principe van vraag en aanbod advertentieplaatsen worden verkocht aan de bieders. Op activiteiten waar een groot aantal ondernemers wil adverteren is meer concurrentie en daarmee vaak een hoger bod vereist dan bij andere activiteiten.