Waarom zie ik mijn advertentie niet altijd in Google?
Als u – ondanks dat u op gekoppelde trefwoorden zoekt – uw advertentie niet terug kunt vinden in Google, kan dit meerdere redenen hebben. Zo bestaat er een zogenaamde ‘rem’ binnen het Google Ads-systeem, om te voorkomen dat het aantal clicks voor die dag meteen in de ochtend behaald wordt. Uw advertentie wordt dus gespreid over de gehele dag getoond, en dus niet een stuk door.
Daarnaast kan er sprake zijn van veel concurrentie, zeker bij zeer algemene zoektermen kan het zo zijn dat er te veel ondernemers bieden op hetzelfde trefwoord. Om dit tegen te gaan, maken wij gebruik van meer toegespitste woorden. Hierop is minder concurrentie, waardoor u meer kans heeft vertoond – en dus gevonden te worden.
Ook kan Google advertenties afkeuren en dus niet meer vertonen, dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat een pagina niet meer bestaat, op basis van de inhoud van de pagina en/of website of omdat uw website geïnfecteerd is met een virus. Indien wij constateren dat er iets mis is met uw website, zullen we u hiervan op de hoogte brengen.
Het kan ook zijn dat er te weinig zoekvolume op het door u gebruikte zoekwoord is. Google redigeert uw budget soms naar meer rendabele zoektermen in uw campagne. Daarnaast worden uw advertenties doorgaans niet vertoond in regio’s die buiten het gekozen advertentiegebied vallen.
Tenslotte kan het sporadisch voorkomen dat het Google Ads-systeem er tijdelijk uitligt. Als u het later nogmaals probeert, zult u uw advertentie waarschijnlijk weer zien verschijnen.
Is het nadelig voor mijn campagne als ik niet op de eerste pagina sta?
Nee, het is niet nadelig voor uw Ads-campagne als u niet op de eerste pagina staat. Getoond worden op de eerste pagina is iets waarnaar wij streven, maar is niet de enige manier om bezoekers op uw website te krijgen. Zo klikken potentiële klanten bijvoorbeeld ook op advertenties als deze zich op de tweede of derde pagina met zoekresultaten bevinden.
Waarom wordt mijn advertentie niet bij alle relevante zoektermen vertoond?
Wanneer de advertenties van uw Ads-campagne niet op alle trefwoorden verschijnen, kan dit verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u gebruikmaakt van een adblocker. Deze is gekoppeld aan uw internetbrowser (zoals Google Chrome, Firefox, Edge of Opera) en zorgt ervoor dat advertenties niet zichtbaar zijn. Ook wordt uw advertentie niet vertoond als uw dagbudget voor het betreffende keyword bereikt is.
Daarnaast heeft Google besloten dat er bij bepaalde zoekopdrachten geen advertenties vertoond kunnen worden. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te adverteren op een zoekterm die gelijk is aan een geregistreerd handelsmerk (bijvoorbeeld Facebook), of op zoektermen die niet voldoen aan het Google-beleid. Denk hierbij aan alle woorden die betrekking hebben tot seksuele handelingen, wapens, sterkedrank of vuurwerk. Omdat Google voor iedereen toegankelijk is, hanteert de zoekmachine een 100% gezinsvriendelijke inhoud.
Hiernaast kunnen nog tal van andere redenen zijn waarom uw advertenties niet verschijnen. Mocht u hieromtrent vragen hebben, dan kunt u altijd contact opnemen met een SEA-specialist. Onze SEA-specialisten zijn bereikbaar op het telefoonnummer 030-2669666 (tijdens werktijden) of via hun persoonlijke mailadres. Bij telefonisch contact vragen we u uw klantnummer, klantnaam en reden van contact te vermelden, zodat we u snel kunnen helpen.
Hoe wordt mijn advertentie beter zichtbaar in Google?
Dit hangt af van vele factoren, zoals uw budget of de concurrentie op de zoekwoorden. Een SEA-specialist kan uw situatie bekijken en u daarbij adviseren. Onze SEA-specialisten zijn bereikbaar op het telefoonnummer 030-2669666 (tijdens werktijden) of via hun persoonlijke mailadres. Bij telefonisch contact vragen we u uw klantnummer, klantnaam en reden van contact te vermelden, zodat we u snel kunnen helpen.
Worden mijn advertenties alleen getoond in de zoekresultaten van Google?
Nee, uw advertentie wordt getoond in de resultaten van Google, haar zoekpartners (zoals Marktplaats, iLocal en Funda) én relevante sites binnen het Google-netwerk (websites met AdSense).
Kan een concurrent mijn advertentie laten verdwijnen door er veel op te klikken?
Nee, een concurrent kan uw advertentie niet laten verdwijnen. Aan de hand van het IP-adres kan Google nagaan in welke regio iemand woont en met welke browser hij of zij surft. Op deze manier filtert Ads alle dubbele clicks weg, waardoor het budget niet verloren gaat wanneer iemand meerdere keren op een advertentie klikt. Daarnaast zal een gebruiker die te veel in een korte periode op dezelfde advertentie klikt de advertentie ook niet meer te zien krijgen. Zodoende een doordachte manier om uw budget te beveiligen.