Het verschil tussen SEA en SEO en waarom beide belangrijk zijn:

01/06/2021

Voor een succesvolle online marketingstrategie zijn SEO en SEA cruciaal. Voor veel mensen lijken deze twee termen veel op elkaar. Met beide technieken kun je scoren in Google of andere zoekmachines. Hoewel SEO en SEA op sommige vlakken van elkaar verschillen, zijn de strategieën met elkaar verbonden.

SEO en SEA uitgelegd

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEO is een (onbetaalde) manier van online marketing waarmee je de vindbaarheid en zichtbaarheid tussen de organische zoekresultaten verbetert. Via SEO krijg je voornamelijk bezoekers naar je website vanwege je relevante content.

SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). Via SEA vergroot je (soms tijdelijk) je zichtbaarheid door het betalen voor doelgerichte advertenties in zoekmachines. Hiermee worden dus de betaalde advertenties bedoeld.
 

Belangrijke verschillen SEO en SEA

Er zijn enkele andere belangrijke verschillen tussen SEO en SEA.

1. Het eerste grote verschil tussen SEO en SEA is het termijn waarop een campagne resultaat oplevert. SEO-content is gericht op de lange termijn. Zo kan het langer duren voor de gewenste resultaten bereikt worden, maar deze resultaten zijn wel duurzaam. Je kunt lange tijd een goede positie behouden in Google en als je deze positie kwijtraakt, kun je hier weer aan werken. Wel kan een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten (SEO) weken of zelfs maanden duren, terwijl SEA-campagnes vrijwel direct na het starten zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Echter, op het moment dat je de campagnes stopzet, worden de campagnes niet meer weergegeven.

2. Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes met SEA. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert). Bij SEA is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies een campagne heeft opgeleverd.

3. Een ander groot verschil is dat de kosten anders zijn opgebouwd. Wat de kosten zijn voor jouw SEA campagne, hangt af van de concurrentie en het klikgedrag van de gebruikers. Hoe hoger de concurrentie, hoe hoger de prijs. Daarnaast wordt er gerekend met CTR’s (Click Through Rate). Dat betekend dat je alleen betaald wanneer er iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt.

SEO is daarentegen gratis, maar kost wel tijd. Het uitzoeken en zorgen dat je website hoog in Google komt is best veel werk. Er zijn speciale bureaus die hier hun verdienmodel op baseren, dus er gaat best veel tijd in zitten.

4. Nog een verschil tussen SEA en SEO: je kunt SEA continu bijsturen. Zoekwoorden pas je gemakkelijk aan in het advertentieprogramma en zo verschuif je de focus van jouw advertentie. Bij SEO duurt het langer voor een pagina is geïndexeerd en daar wil je dan niet heel snel meer aan ‘sleutelen’. Google biedt verder ook steeds minder inzicht in de zoektermen. Bij SEO is het niet duidelijk met welke zoekwoorden precies jouw pagina gevonden wordt, doordat deze zoekwoorden tegenwoordig worden afgeschermd. Bij SEA kun je echter zelf kiezen met welke zoektermen je gevonden wordt. Om deze reden hebben betaalde advertenties dus een toegevoegde waarde tegenover SEO. Google laat je dus betalen om achter deze informatie te komen.

 

Combineer SEO en SEA

Of je nu moet gaan voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van veel factoren. Bijvoorbeeld de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar ook zaken als budget en de tijd die je er zelf in kunt en wilt steken spelen een belangrijke rol. Veel bedrijven adviseren een combinatie. SEO en SEA vullen elkaar namelijk perfect aan. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken.

Je weet én meet precies wat het jou oplevert wanneer je 1.000 bezoekers hebt binnengehaald op een bepaalde zoekterm. Deze uiterst waardevolle informatie kun je vervolgens gebruiken om je SEO strategie weer te geven.

Wil je weten wat voor jou de ideale combinatie is? Wij vertellen je graag meer over wat SEO en SEA in jouw specifieke situatie kan betekenen. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.


© 2024 MKB ClickService - All Rights Reserved

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken