Dansvideo’s, liedjes en creatieve hacks – op het eerste gezicht is TikTok misschien niet het type platform waar sommige bedrijven mee geassocieerd willen worden. Het social media kanaal, dat eerst belachelijk werd gemaakt, heeft echter een indrukwekkende groei weten te realiseren. TikTok heeft zich binnen de kortste keren opgewerkt tot de meest gedownloade social media app in de Apple Appstore, Google Playstore en andere appstores.
Moet je hier als bedrijf iets mee? Voegt TikTok iets toe aan de marketingstrategie van jouw onderneming? Check onderstaande punten om te zien of TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf.
Mogelijkheden voor bedrijven
Sinds kort is het ook mogelijk om binnen Nederland op TikTok te adverteren. Dit is interessant, omdat er nu nog relatief weinig bedrijven gebruik van maken. Voor een klein bedrag breng je jouw content onder de aandacht van een grote groep gebruikers. Op basis van specifieke targeting zoals geslacht, leeftijd en interesses kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties zichtbaar zijn voor jouw doelgroep. Hierbij moet je wel rekening houden met het gedrag van je doelgroep.
Organische gebruikers werven voor je website
TikTok is beschikbaar in verschillende landen. Het is een populaire app onder jongeren. Maar wat kun je als bedrijf met de app? Zelfstandig ondernemers die een actief social media- gerelateerd bedrijf hebben, kunnen makkelijk een koppeling maken aan hun andere socials, bijvoorbeeld Instagram of YouTube. Dit linken zij in hun bio op TikTok, waardoor gebruikers gelijk doorklikken naar de andere socials van het bedrijf.
Sinds kort heeft de app ook een optie om de link van je website te publiceren in je bio, waardoor je gebruikers ook naar je site kunt verwijzen. Hierdoor laat je gemakkelijk veel mensen kennismaken met jouw bedrijf.
Internationaal gevonden worden
De video’s op TikTok worden soms miljoenen keren bekeken en iedereen heeft kans op de viral-value. Dat maakt de app zo populair onder jongeren. Als bedrijf zou je op de Nederlandse- en internationale markt een positieve indruk kunnen maken. Dit kun je gebruiken om je internationaal uit te breiden, als je bedrijfsdoelstellingen hierop gericht zijn. Bedrijven die nationaal succes willen behalen, hebben tevens veel profijt van de app.
Meeliften met het succes van TikTok
Jouw bedrijf kan zichzelf introduceren in een nieuwe markt. En dat is reuze interessant. De groei van TikTok is voor veel experts een grote verrassing geweest. De app heeft zijn groei vooral te danken aan de content die geplaatst wordt. De video’s bevatten een hoge comedy value en muziekgerelateerde concepten, maar ook serieuze topics worden aangekaart. Genoeg ruimte voor variatie. Een perfecte formule voor groei en viraliteit.
Kleine ondernemingen die nog niet weten wat TikTok is, moeten zich realiseren wat belangrijk is en wat ze willen overdragen aan hun doelgroep. Een goede marketingstrategie en doelgroepsegmentatie dragen bij aan een goede oriëntatie in de app. Oftewel: onderzoek of jouw gebruikers actief zijn op TikTok. Zijn ze dat? Maak er gebruik van!