Bij marketing op sociale media wordt er gedacht aan reclamecampagnes op Google, Facebook, Instagram en TikTok, maar weinig bedrijven beseffen dat ze ook WhatsApp kunnen gebruiken om hun producten en diensten te promoten. Wij leggen je uit hoe je WhatsApp Business kunt gebruiken voor jouw online strategie.
WhatsApp Business, wat is het?
WhatsApp Business is een app die gratis te downloaden is op Android en iPhone en het is gemaakt voor eigenaren van kleine ondernemingen (mkb’s). WhatsApp Business maakt communicatie met klanten eenvoudig met behulp van tools waarmee je automatische berichten kunt versturen, berichten kunt sorteren en snel kunt antwoorden.
De professionele versie van WhatsApp heeft al 5 miljoen gebruikers, maar slechts weinig bedrijven gebruiken het voor hun communicatie. Je maakt je bedrijfsprofiel compleet door de openingstijden, locatie, e-mailadres, website en categorie toe te voegen. Stel een afwezigheidsbericht in en schakel deze functie in als je niet 24/7 online bent.
De voordelen
Online-shop:
De online shop biedt de mogelijkheid om een echte catalogus van producten samen te stellen. Je beschikt over een online winkel waarop je zoveel producten en diensten kunt toevoegen als je wilt. Je kunt allerlei kenmerken van je product toevoegen, de prijs, foto's toevoegen of zelfs een link naar je website. De functie van het winkelwagentje is beschikbaar zonder WhatsApp te verlaten, zodat je niet te veel mensen verliest in de verkoop fase.
Automatische berichten:
Je kunt automatische berichten instellen om je klanten te verwelkomen, service na verkoop te bieden of veel gestelde vragen te beantwoorden. Door een chatbot te maken, kun je binnen enkele seconden een antwoord naar de klant sturen. De klantenservice heeft geen openingstijden meer en geeft een geruststellend gevoel aan je klant die een probleem heeft gemeld.
Categorieën:
Het is ook mogelijk labels toe te kennen aan de berichten die je ontvangt. Nu kun je ze sorteren op type aanvraag: nieuwe klant, bestelling, nog te betalen, betaalde bestelling, afgeronde bestelling, etc. Het is aan jou om te bepalen welke categorieën je het meest nodig hebt.
Groepen:
Naast de labels die je aan berichten kunt toekennen, is het mogelijk om je klanten in groepen in te delen. Bijvoorbeeld volgens hun sociaaleconomisch profiel. Dit kan van pas komen om gericht te communiceren en reclame te maken voor een specifieke groep. Bijvoorbeeld 25- tot 40-jarigen, mensen die dicht bij je bedrijf wonen of bijvoorbeeld liefhebbers van de Aziatische cultuur, je kan het zo gek niet bedenken.
Jouw strategie bepalen
WhatsApp-status:
Het is vergelijkbaar met stories op Instagram of Facebook. Je WhatsApp-status blijft ook 24 uur beschikbaar en stelt je in staat om belangrijke momenten van jouw bedrijf te delen (infografiek, tutorial, productnieuws, achter de schermen, citaten, exclusieve en gelimiteerde promo's, lijst met tips, reviews, etc).
Versturen van een nieuwsbrief:
Na registratie is het mogelijk om een persoon artikelen, bestelformulieren, video's, e-books en productpublicaties waarvoor men zich heeft ingeschreven toe te sturen. Zo kunnen zij in een oogwenk op de hoogte blijven. In tegenstelling tot e-mails, die vaak verdrinken in een massa andere mails, worden berichten sneller gelezen.
WhatsApp Ads gebruiken:
Net als andere advertentiemethoden duiken ze op tussen stories door links naar landing pages mee te geven. Een handige manier om mensen te overtuigen.
Personaliseer je bedrijf:
Door nauw contact te onderhouden, slaag je erin jouw bedrijf te personaliseren. Het is ook erg handig om vragenlijsten en enquêtes via de app te versturen. Kies maximaal drie vragen en vooraf ingevulde of geschaalde antwoorden om de klant niet te vervelen. Je kunt ook emoij's gebruiken om je communicatie wat luchtiger te maken.
Alles wat je nu nog hoeft te doen, is Whatsapp Business gebruiken voor jouw online strategie!