Een betere vindbaarheid op YouTube en Google? Investeer dan ook in YouTube SEO.
YouTube is namelijk, na Google, de grootste zoekmachine ter wereld! Het is dus groter dan Yahoo! en Bing samen. Als YouTube zo massaal is, dan is het toch zonde om alleen de focus te leggen op Google? Daarom maken steeds meer bedrijven ook gebruik van het platform met formats, zoals: vlogs, how-to video's en product specificatie video's.
Wat is YouTube SEO?
Met YouTube SEO (zoekmachineoptimalisatie) zorg je ervoor dat je video’s beter en organisch gevonden worden binnen het videoplatform YouTube. Het optimaliseren van de video’s hangt af van een aantal onderdelen, zoals de structuur van de video’s, de titel, de zoekwoorden, tags, de thumbnails en nog veel meer. Allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat je video’s bovenaan de pagina staan.
Ook zorgt de optimalisatie van je video’s voor een hogere ranking in Google. Het optimaliseren vergroot namelijk de kans dat je video’s in de zoekresultaten terecht zullen komen.
Hoe pak je YouTube SEO aan?
Ben jij net begonnen met YouTube? Of wil je graag starten? Dan hebben wij een aantal tips voor je die je kunt inzetten!
Gebruik de juiste zoekwoorden
Zoekwoorden die in Google veel gebruikt worden, hoeven op YouTube niet evenveel gebruikt te worden. Daarom moet je op een andere manier een zoekwoorden analyse doen. Maak allereerst gebruik van de YouTube suggesties. Typ een zoekwoord in de zoekbalk van YouTube. Dan krijgt je een hele lijst met suggesties (zie onderstaande afbeelding).
Ook kun je een * toevoegen aan het begin van een zoekwoord. Hierdoor krijg je meer inspiratie. Je kunt zien welke suggesties niet exact overeenkomen (zie onderstaande afbeelding).
Google Trends is ook een tool die we graag aanraden! Om de tool YouTube specifiek te laten zoeken, kun je dit omzetten van ‘Google Zoeken’ naar ‘Zoeken op YouTube’.
Optimaliseer de titel van je video
Nu je de zoekwoorden hebt geselecteerd, is het belangrijk om hierna een goede titel te bedenken! De titel van de video mag 60 tekens zijn en verwerk het belangrijkste zoekwoord ook in de titel. Probeer te zorgen dat de titel de aandacht trekt. Het is goed om van te voren de titels van je concurrenten te bekijken om inspiratie op te doen. Verder is het ook belangrijk dat de bestandsnaam van de video het zoekwoord bevat. Dus in plaats van video_002, pas het bestandsnaam aan naar youtube_SEO_uitleg.
Een opvallende thumbnail
Naast een goede titel is een opvallende thumbnail net zo belangrijk. Zorg er wel voor dat de titel en thumbnail op elkaar aansluiten. Een thumbnail geeft, naast de titel, de potentiële kijker een eerste indruk van jouw video. Het is dus belangrijk dat dit interesse wekt en opvalt tussen de huidige resultaten.
Je kunt ervoor kiezen om een fragment uit je video als thumbnail te gebruiken of een zelfgemaakte thumbnail toe te voegen. Een geautomatiseerde thumbnail is slechts een willekeurige opname uit de video, dit is minder aantrekkelijk. Dus om op te vallen, kun je het beste zelf een thumbnail ontwerpen.
Beschrijving
Beschrijvingen zijn ook een belangrijke factor voor het opeisen van een goede ranking binnen YouTube. Hierin zijn de eerste 125 tekens vooral belangrijk, dit zijn namelijk de tekens die worden weergegeven. YouTube adviseert ook om de belangrijkste zoekwoorden en CTA’s aan het begin van de beschrijving neer te zetten.
Vul de beschrijving verder aan totdat je alle 1.000 tekens hebt bereikt. Binnen de 1.000 tekens wil je in ieder geval een link naar je website plaatsen en een tijdslot per onderwerp. YouTube gebruikt de beschrijving om te bepalen waar de video over gaat.
Voeg #Hashtags en Video tags toe!
Het toevoegen van hashtags kun je doen in de video-beschrijving en ze verschijnen in de titel van de video. Hier kun je behoorlijk wat zoekwoorden in kwijt en wellicht ook een aantal hashtags van je concurrenten. Na elke videoweergave vertoont YouTube video’s die relevant zijn voor dat onderwerp en hashtags lijken hier een grote rol in te spelen.
Verwerk ook de juiste video tags. Video tags zijn niet te zien voor de gebruikers, maar wel door YouTube zelf. Net als hashtags hebben video tags ook invloed of je vertoond wordt nadat een andere video is afgelopen.
Transcriberen
Transcriberen wordt vaak vergeten, maar dit is erg zonde aangezien het wel belangrijk is voor de SEO. Vertrouw hierbij niet op de geautomatiseerde vertaling van YouTube, want hier staan vaak erg veel fouten in! Het is van toegevoegde waarde voor de SEO én er liggen veel mogelijkheden ten opzichte van concurrenten.